Úvod do bionafty

Co je bionafta?

Bionafta je název pro mnoho různých druhů paliv na bázi esterů, vyrobených z konopného oleje, živočišných a rostlinných tuků. Nápad využívat rostlinný olej k pohonu strojů vznikl již v roce 1895, kdy Rudolf Diesel vynalezl první dieselový motor poháněný rostlinným olejem. Diesel představil svůj motor na Světové výstavě v Paříži v roce 1900 a jako palivo použil olej z burských oříšků.

Vlastnosti bionafty
Dnešní dieselové motory vyžadují čistě hořící, stabilní palivo, fungující za proměnlivých podmínek. Bionafta je jediné současné palivo, které tyto podmínky splňuje a může být používán pro současné dieselové motory, aniž vyžaduje jejich úpravy. Vzhledem k tomu, že se vlastnostmi podobá klasickým fosilním palivům, může s nimi být smíchán v jakémkoliv poměru. Několik aut sloužících úřadům v USA již tato biopaliva využívá.
Nízké emise bionafty ji předurčují k používání v autech pohybujících se v ekologicky rizikových oblastech - přírodní rezervace, lesy či oblasti s vodními zdroji. Bionafta může být získávána z rostlin obsahujících oleje, jako například konopí. Výroba bionafty tak omezí závislost automobilového průmyslu na dodávané ropě a vytvoří nové pracovní podmínky v zemědělském sektoru. 

Výhody bionafty

  1. Bionafta je jediným alternativním palivem, které může být používáno v současných motorech, bez nároku na jejich modifikaci.
  2. Bionafta může být používána samostatně, nebo jako doplněk paliv na bázi ropy. Nejobvyklejší poměr mezi bionaftou a klasickou naftou je v současné době 20% bionafty a 80% nafty. (tzv. B20)
  3. Pěstování rostlin potřebných k výrobě bionafty vytváří až o 80% méně emisí CO2 a o téměř 100% emisí SO2. Spalování pouze bionafty (nemixované s klasickou naftou) znamená snížení produkce uhlovodíků o 90%. Její spalování také omezuje produkci oxidu uhelnatého. Jediná záporná skutečnost používání bionafty je mírné zvýšení emisí oxidů NOx. Zvýšení této hladiny závisí na kvalitě motoru. 
  4. Bionafta neobsahuje žádnou síru. Používání bionafty prodlužuje životnost motorů - dokáže totiž motor mazat více než běžná nafta. Neovlivňuje přitom spotřebu ani výkon motoru.
  5. Bionaftu je také bezpečnější pro přepravu. Je 10 krát méně toxická než sůl a její teplota vznícení je 300°F, kdežto u klasické nafty je to 125 °F.
  6. Bionafta může být vyráběna z domácích surovin jako je konopí.
  7. Při spalování nevzniká zápach charakteristický pro dnešní vozidla, ale příjemná vůně konopí či smažených brambor (při použití rostlinných olejů).

Z internetových zdrojů:
http://www.artistictreasure.com/learnmorecleanair.html
http://www.rockhawk.com/gasoline_and_hemp.htm 
http://www.hempcar.org/biofacts.shtml 
http://www.hemp4fuel.com 
http://www.hemp-union.karoo.net/main/info/faq/15.htm

Pro Konopu o.s. zpracoval Vojta Hündl

Novinky

KONOPEX - Ostrava 2018
Na letošním již 3. ročníku veletrhu Konopex v Ostravě budete mít možnost navštívit stánek Konopy, vyzvednout si balíček 'Akce 100 kytek', vyslechnout zajímavé přednášky, nebo ještě více. Těšíme se na shledanou!
 
Živé Ekomuzeum

Nechcete pomoct na svět dobrému nápadu?

Pomozte budovat Živé Ekomuzeum, epicentrum přírodních staveb, šetrného hospodářství, řemesel a cesty k trvale udržitelnému způsobu života.

www.startovac.cz/projekty/zive-ekomuzeum/

 
POZOR! Nepoužívejte přihlašovací formulář.

POZOR!

Nepoužívejte přihlašovací formulář.

Celý článek...
 

Kontaktní místa

Konopa z.s.


Lucemburská 39

130 00  Praha  3


info@konopa.cz

IČO: 69387877



Valašská Konopa p.s.

Bezručova 663

756 61 Rožnov pod Radhoštěm


valasska@konopa.cz


Zeleny kruh



http://www.konopny-beton.cz/images/362x68xkonopny-beton.cz.png.pagespeed.ic.whbTjt8gYW.png



HP-logo

Ekostavivo_logo_web_232x60

YEE_banner